ORVOSI RENDELŐK MAGÁNKÉZBEN?
Az orvosok szeretnék megvásárolni a rendelőket az önkormányzattól. Elhangzottak olyan észrevételek is, hogy az orvosok "bagóért" akarják megszerezni ezeket a helyiségeket. Sajnálatos, hogy az önkormányzat nem tájékoztatta a lakosságot az országosan is támogatott privatizáció hátteréről. Szóbeszéd tárgya lett az ügy Maglódon, pedig törvénykezések szabályozzák, állami szinten pedig támogatják az egészségügyi privatizációt. Mi, orvosok ezért arra gondoltunk, hogy tájékoztatjuk erről az ügyletről a lakosságot.
A
privatizáció két szakaszból áll. Elsőre, a praxisok privatizációjára, 1997-ben
került sor. Az alapellátást addig biztosító közalkalmazott "körzeti orvosok"
azóta vállalkozó "háziorvosokként" látják el feladataikat. Rendelőiket
azonban a mai napig az önkormányzattól bérlik, havi bérleti-és fenntartási
díj fejében (közel félmillió Ft./
rendelő/év!).
Fontos
tisztázni, hogy az alapellátás továbbra is ingyenes marad, a háziorvosi rendelések
nem válnak "magánrendelésekké"! Azáltal, hogy az orvosok saját tulajdonú
helyiségben dolgozhatnak, sokkal érdekeltebbé válhatnak a rendelő felszereltségének,
berendezésének, hangulatának kialakításában. Így a továbbiakban a háziorvosok
feladata lesz az állagmegőrzés, karbantartás, az ÁNTSZ-szabványoknak való
megfeleltetés is.
Miért van szükség a privatizációra?
1.
Az önkormányzat első nagy beruházása a központi rendelő kialakítása volt a
90-es évek elején. Az elmúlt évtizedben a rendelők állagmegőrzésére, korszerűsítésére,
a műszerpark bővítésére az önkormányzat alig tudott költeni valamit.
A hatályos jogszabályok mellett az önkormányzat feladata, hogy a feltételeket
biztosítsa a megfelelő szintű egészségügyi alapellátáshoz. Ehhez jobb feltételekre,
több forrásra, tisztább tulajdonosi és ellátási szerkezetre lenne szükség.
Mi úgy gondoljuk, hogy ez megvalósíható! A gyakorlat is azt a tendenciát mutatja,
hogy a települések elindultak a privatizáció felé, és ott, ahol már lezajlott,
az ellátás működése sokkal fejlettebb, "európaibb".
2. A privatizáció révén az orvosok tulajdonába kerülnek a rendelők, melyeknek
birtoklása hihetetlen sok felelősséggel és megkötéssel jár. Az épület padlásterében
lakások vannak, amelyek megvásárlásáról nincs szó ezen ügyletben, azok továbbra
is az önkormányzat tulajdonában maradnak. A gyógyszertár privatizációja a
rendelőktől teljesen függetlenül, azonban kedvező esetben azzal egyidőben
történik.
3. A privatizáció bonyolítását jogszabályok határozzák meg. Sajnos, napjainkban
a privatizáció kérdéseiben az önkormányzat is információhiányban szenved -
hiszen ez az első ilyetén jellegű ügylet a praxisunkban - ezért szükséges
minden félnek a korrekt, konstruktív hozzáállás, hogy a legmegfelelobb megoldás
születhessen annak érdekében, hogy a lakosság a kornak megfelelobb, színvonalasabb
ellátáshoz juthasson.
4. Miért érdeke a háziorvosnak a teljes privatizáció?
Mert a szerkezet átalakításával, a tulajdonosi szemlélet megvalósításával
hatékonyabban képesek ellátni az egészségügy e szegletét. Az állam sokkal
több támogatást nyújt a praxisoknak, abban az esetben, ha az ingatlan tulajdonosa
a vállalkozásban praktizáló működtetési joggal rendelkező orvos. Az orvosok
állami kamattámogatásos hitelt vehetnek fel a banktól, melyet kizárólag orvosi
rendelő megvásárlására, illetve felújítására fordíthatnak. A vállalkozó háziorvosok
támogatását a 229/2001.(XII. 5.) kormányrendelet szabályozza. 2001. december
1-tol, például 50-100 ezer Ft-tól esnek el a helyi praxisok havonta, mivel
nem tulajdonosként, hanem bérlőként dolgoznak a rendelőben. Ezt a plusz anyagi
juttatást viszont az önkormányzat nem igényelheti meg, mert ő nem jogosult
rá. Az orvos ezt az összeget - privatizáció esetén - a rendelő felújítására,
eszközfejlesztésre fordíthatja.
5. Milyen elonyük szármalik a betegeknek a privatizáció kapcsán?
A külföldi praxisok példáiból is látható, hogy az orvos döntési joga teljesen
autonóm: műszerparkját, a rendelő berendezéseit, a rendelő állagát, belátása
és lehetősége szerint fejleszti. Ehhez a tevékenységéhez az állam jelentős
támogatás nyújt. Maglódon a praxisok ezektől az állami támogatásoktól elesnek.
A praxis privatizációja után nem történik visszalépés az orvoslásban - ahogyan
sokan félnek tőle -, hanem inkább jelentős előrelépés történik. A háziorvosok
szakorvosok lettek, kongresszusra járnak, folyamatosan frissítik tudásukat.
A privatizációval a betegek korszerűbb, jobban felszerelt rendelőket, magasabb
minőségű ellátást kapnak.
6. És végül miért jó az önkormányzatnak a privatizáció?
Mert lekerül a válláról a törvények által rárótt ellátási felelősség, illetve
megszabadulhatnak a tulajdonlással kapcsolatos minden kényelmetlenségtől,
tehertől, költségvetési konfliktustól.
Az önkormányzat pénzt takaríthat meg, hiszen a privatizációt követően nem
terheli őt semmilyen alapellátással kapcsolatos kiadás, melyet a falu szempontjából
hasznos célokra költhet. Mindezek mellett bevételhez jut a rendelők eladásából.
A rendelők funkcióját megváltoztatni nem lehet!
Az EU-harmonizáció révén, 2004-ben teljesen új szempontok mellett lehet megújítani
a praxisok működési engedélyét. A feltételek nagyon szigorúak lesznek. Az
ÁNTSZ már korábban jelezte, hogy a jelenlegi rendelők nem felelnek meg az
előírásoknak, de 2004-ig toleránsak maradnak. Ebből következik, hogy több
milliós fejlesztésekre lesz szükség. Ha az önkormányzat a tulajdonos, akkor
jelentős beruházásra kényszerül a megszigorodott feltételek miatt.
Az orvosok törvény adta jogaikkal éltek, amikor beadványaikkal kérték a rendelők
privatizációját. Úgy gondolják, hogy a kedvező, és jelentős állami támogatás
révén a modernizációval járó nehézségeiken úrrá tudnak lenni a betegeik javára.
Az orvosok nevében
dr. Móczár István EÜB elnök
Epilógus:
a lakosság és az önkormányzat meglehetősen ellenségesen fogadta az egészségügyiek
elképzeléseit. Éppen ezért 2002 késő őszén levelet írtak Tabányi Pálnak, a
frissen megválasztott polgármesternek, hogy a továbbiakban lemondanak minden
privatizációs elképzeléseikről. Annak tudatában teszik ezt, hogy Maglód elesik
egy csomó pályázati pénztől, a rendelő állaga pedig rohamosan romlik.
3004-ben az EU
tagjai leszünk, az ÁNTSZ 2003-ban átvizsgálta a rendelők állagát, az épületben
történt korábbi műszaki megoldásokat. A viszgálat megállapította, hogy az
önkormányzatnak komolyan a zsebébe kell nyúlnia, ha ez elmarad szankciókra
számíthatnak. A két tűz között végezve munkánkat bizonytalanul kacsingatunk
a jövő felé. Az egész országban (2003. október) orvosellensség tapasztalható.
A médiákban teljesen egyoldalúan foglalkoznak velünk. Az erkölcsi, anyagi
elismerésünk soha nem volt ilyen mélyponton. Tüntettek nemrég az egészségügyiek.
Félő, hogy a fiatalok elhagyják a pályát és külföldre mennek dolgozni. A hivatástudatról
"papolni" már tovább nem lehet. Az életet egyszer lehet megélni.
Maglód,
2003. október 16-án