ORVOSI RENDELŐK MAGÁNKÉZBEN?

Az orvosok szeretnék megvásárolni a rendelőket az önkormányzattól. Elhangzottak olyan észrevételek is, hogy az orvosok "bagóért" akarják megszerezni ezeket a helyiségeket. Sajnálatos, hogy az önkormányzat nem tájékoztatta a lakosságot az országosan is támogatott privatizáció hátteréről. Szóbeszéd tárgya lett az ügy Maglódon, pedig törvénykezések szabályozzák, állami szinten pedig támogatják az egészségügyi privatizációt. Mi, orvosok ezért arra gondoltunk, hogy tájékoztatjuk erről az ügyletről a lakosságot.

A privatizáció két szakaszból áll. Elsőre, a praxisok privatizációjára, 1997-ben került sor. Az alapellátást addig biztosító közalkalmazott "körzeti orvosok" azóta vállalkozó "háziorvosokként" látják el feladataikat. Rendelőiket azonban a mai napig az önkormányzattól bérlik, havi bérleti-és fenntartási díj fejében (közel félmillió Ft./
rendelő/év!).

Fontos tisztázni, hogy az alapellátás továbbra is ingyenes marad, a háziorvosi rendelések nem válnak "magánrendelésekké"! Azáltal, hogy az orvosok saját tulajdonú helyiségben dolgozhatnak, sokkal érdekeltebbé válhatnak a rendelő felszereltségének, berendezésének, hangulatának kialakításában. Így a továbbiakban a háziorvosok feladata lesz az állagmegőrzés, karbantartás, az ÁNTSZ-szabványoknak való megfeleltetés is.

Miért van szükség a privatizációra?

1. Az önkormányzat első nagy beruházása a központi rendelő kialakítása volt a 90-es évek elején. Az elmúlt évtizedben a rendelők állagmegőrzésére, korszerűsítésére, a műszerpark bővítésére az önkormányzat alig tudott költeni valamit.
A hatályos jogszabályok mellett az önkormányzat feladata, hogy a feltételeket biztosítsa a megfelelő szintű egészségügyi alapellátáshoz. Ehhez jobb feltételekre, több forrásra, tisztább tulajdonosi és ellátási szerkezetre lenne szükség. Mi úgy gondoljuk, hogy ez megvalósíható! A gyakorlat is azt a tendenciát mutatja, hogy a települések elindultak a privatizáció felé, és ott, ahol már lezajlott, az ellátás működése sokkal fejlettebb, "európaibb".

2. A privatizáció révén az orvosok tulajdonába kerülnek a rendelők, melyeknek birtoklása hihetetlen sok felelősséggel és megkötéssel jár. Az épület padlásterében lakások vannak, amelyek megvásárlásáról nincs szó ezen ügyletben, azok továbbra is az önkormányzat tulajdonában maradnak. A gyógyszertár privatizációja a rendelőktől teljesen függetlenül, azonban kedvező esetben azzal egyidőben történik.

3. A privatizáció bonyolítását jogszabályok határozzák meg. Sajnos, napjainkban a privatizáció kérdéseiben az önkormányzat is információhiányban szenved - hiszen ez az első ilyetén jellegű ügylet a praxisunkban - ezért szükséges minden félnek a korrekt, konstruktív hozzáállás, hogy a legmegfelelobb megoldás születhessen annak érdekében, hogy a lakosság a kornak megfelelobb, színvonalasabb ellátáshoz juthasson.

4. Miért érdeke a háziorvosnak a teljes privatizáció?

Mert a szerkezet átalakításával, a tulajdonosi szemlélet megvalósításával hatékonyabban képesek ellátni az egészségügy e szegletét. Az állam sokkal több támogatást nyújt a praxisoknak, abban az esetben, ha az ingatlan tulajdonosa a vállalkozásban praktizáló működtetési joggal rendelkező orvos. Az orvosok állami kamattámogatásos hitelt vehetnek fel a banktól, melyet kizárólag orvosi rendelő megvásárlására, illetve felújítására fordíthatnak. A vállalkozó háziorvosok támogatását a 229/2001.(XII. 5.) kormányrendelet szabályozza. 2001. december 1-tol, például 50-100 ezer Ft-tól esnek el a helyi praxisok havonta, mivel nem tulajdonosként, hanem bérlőként dolgoznak a rendelőben. Ezt a plusz anyagi juttatást viszont az önkormányzat nem igényelheti meg, mert ő nem jogosult rá. Az orvos ezt az összeget - privatizáció esetén - a rendelő felújítására, eszközfejlesztésre fordíthatja.

5. Milyen elonyük szármalik a betegeknek a privatizáció kapcsán?


A külföldi praxisok példáiból is látható, hogy az orvos döntési joga teljesen autonóm: műszerparkját, a rendelő berendezéseit, a rendelő állagát, belátása és lehetősége szerint fejleszti. Ehhez a tevékenységéhez az állam jelentős támogatás nyújt. Maglódon a praxisok ezektől az állami támogatásoktól elesnek.
A praxis privatizációja után nem történik visszalépés az orvoslásban - ahogyan sokan félnek tőle -, hanem inkább jelentős előrelépés történik. A háziorvosok szakorvosok lettek, kongresszusra járnak, folyamatosan frissítik tudásukat. A privatizációval a betegek korszerűbb, jobban felszerelt rendelőket, magasabb minőségű ellátást kapnak.

6. És végül miért jó az önkormányzatnak a privatizáció?


Mert lekerül a válláról a törvények által rárótt ellátási felelősség, illetve megszabadulhatnak a tulajdonlással kapcsolatos minden kényelmetlenségtől, tehertől, költségvetési konfliktustól.

Az önkormányzat pénzt takaríthat meg, hiszen a privatizációt követően nem terheli őt semmilyen alapellátással kapcsolatos kiadás, melyet a falu szempontjából hasznos célokra költhet. Mindezek mellett bevételhez jut a rendelők eladásából. A rendelők funkcióját megváltoztatni nem lehet!

Az EU-harmonizáció révén, 2004-ben teljesen új szempontok mellett lehet megújítani a praxisok működési engedélyét. A feltételek nagyon szigorúak lesznek. Az ÁNTSZ már korábban jelezte, hogy a jelenlegi rendelők nem felelnek meg az előírásoknak, de 2004-ig toleránsak maradnak. Ebből következik, hogy több milliós fejlesztésekre lesz szükség. Ha az önkormányzat a tulajdonos, akkor jelentős beruházásra kényszerül a megszigorodott feltételek miatt.

Az orvosok törvény adta jogaikkal éltek, amikor beadványaikkal kérték a rendelők privatizációját. Úgy gondolják, hogy a kedvező, és jelentős állami támogatás révén a modernizációval járó nehézségeiken úrrá tudnak lenni a betegeik javára.


Az orvosok nevében
dr. Móczár István EÜB elnök


 

Epilógus:
a lakosság és az önkormányzat meglehetősen ellenségesen fogadta az egészségügyiek elképzeléseit. Éppen ezért 2002 késő őszén levelet írtak Tabányi Pálnak, a frissen megválasztott polgármesternek, hogy a továbbiakban lemondanak minden privatizációs elképzeléseikről. Annak tudatában teszik ezt, hogy Maglód elesik egy csomó pályázati pénztől, a rendelő állaga pedig rohamosan romlik.
3004-ben az EU tagjai leszünk, az ÁNTSZ 2003-ban átvizsgálta a rendelők állagát, az épületben történt korábbi műszaki megoldásokat. A viszgálat megállapította, hogy az önkormányzatnak komolyan a zsebébe kell nyúlnia, ha ez elmarad szankciókra számíthatnak. A két tűz között végezve munkánkat bizonytalanul kacsingatunk a jövő felé. Az egész országban (2003. október) orvosellensség tapasztalható. A médiákban teljesen egyoldalúan foglalkoznak velünk. Az erkölcsi, anyagi elismerésünk soha nem volt ilyen mélyponton. Tüntettek nemrég az egészségügyiek. Félő, hogy a fiatalok elhagyják a pályát és külföldre mennek dolgozni. A hivatástudatról "papolni" már tovább nem lehet. Az életet egyszer lehet megélni.

Maglód, 2003. október 16-án