Maglód jövője
(Hamarosan megjelenő Maglód könyv utolsó
oldalára tervezett írás vázlata)
Településünk fejlődését nagyban befolyásolja, hogy hogyan alakul a világ a következő 20-25 évben. Ezek a változások nagy hatással lesznek Magyarország fejlődésére, de szűkebb hazánk, Maglód életére is. Jövőnket, haladásunk irányát nem bízhatjuk a véletlenekre. Bölcs előrelátással, aránytartó realítással, az igények és lehetőségek optimális figyelembevételével kell megterveznünk Maglód jövőbeli arculatát.
A Településfejlesztési és Környezetvédelmi Bizottság, 2002-ben elkészítette Maglód középtávú fejlesztési terv-javaslatát, amit kiegészítésekkel a képviselő-testület elfogadott. Ebben a tervben megfogalmazódott, hogy a következő 20-25 évben melyek Maglódon a legfontosabb feladatok. Hiszem, hogy egy település sorsa, fejlődése emberi tényezőkön múlik. A tapasztalat azt mutatja, hogy ahol dinamikusan fejlődő falvakat, városokat látunk, ott a településeket mindenütt "megszállott emberek" irányítják.
Talán könnyebben eligazodik a tisztelt Olvasó, ha pontokba foglalva tájékozódhat elképzeléseinkről. Tisztában vagyok azzal, hogy nagy a felelősségem, amikor leírom gondolataimat, mert a szó elszáll, az írás megmarad és csak a jövő dönti el, hogy mennyiben voltak elképzeléseink megalapozottak az évezred első évtizedeiben. A napjainra elkészült szerkezeti tervben körvonalazódik Maglód jövőképe. A település soha nem látott fejlődés előtt áll. Erre a biztosítékot a régióban várható óriási beruházások jelentik, amelyek környezetünk teljesen átalakulását fémjelzik:
1.
Infrastruktúra: Maglód infrastrukturális beruházásainak teljes befejezése
a felszíni vízelvezetés megoldásával és az egész községre kialakított aszfaltozott
utcákkal válik teljessé. Ezt a programot 2008-ig be kell fejezni. De gondot
kell fordítanunk többek közt a meglévő közművek folyamatos felújítására is.
2. Környezetvédelem: Környezetvédelem: egészségvédelem! A helyi önkormányzati
rendeletekkel még szigorúbban kell szabályozni a településen belüli égetéseket.
Meg kell ismertetni a lakossággal a komposztálás és a szelektív hulladékgyűjtés
fogalmát. A község levegője katasztrófálisan szennyezett. Egyre több
a légúti betegségben szenvedők száma, ezt az orvosi statisztikák drámai emelkedése
igazolja. Maglód lakosságának 30-40%-a pollenallergiás. A parlagfű (gyomnövények)
irtására hosszútávú programot kell kidolgozni és a költségvetésből jelentős
összeget kell a célra előirányozni. Fontos, hogy az intézkedés, valamint megelőzés
folyamatos legyen. Törekednünk kell a kertvárosias környezet megteremtésére.
Maglód levegője annál tisztább, minél több kertben találunk fákat, bokrokat,
cserjéket. Újra kell gondolni a helyi zöldek "Szép kert, tiszta
környezet" réztábla-mozgalmat. A parkok kialakítását tovább kell
folytatnunk. Maglód legnagyobb parkját lehetne megépíteni játszóterekkel az
ófalusi környezetben a patak teljes rekonstrukciójával. A Martinovics tér
környékét rendbe kell hozni! A maglódi búcsúnak végleges helyet kell
keresni. Erre a célra tökéletesen megfelelne a Wodiáner teleppel szemben volt
tsz-föld. Ide épülhetnének továbbá sportpályák, teniszpályák, sétáló utak,
játszóterek. E területet integrálni lehetne a szomszédos túzbereki tájegységgel.
3. Egészségügy: folyamatosan javítani kell az emberek életminőségén. Ennek egyik legfontosabb tényezője a jó hangulatú, tiszta falusi környezet, a község esztétikussá formált falusi arculata. Az életminőséget javító, megelőző tevékenységgel az életkor jelentős növekedésére számíthatunk. Feltétlen szüksége lenne településünknek is egy lakóparkra, ahol idős emberek élnek, kulturált környezetben. Az idős emberek életminőségén javítani kell! Az öregség nem betegség, hanem állapot! Leromlott szociális helyzet, bizonytalan jövőkép nagyban rontja az idős emberek közérzetét, amely pszihoszomatikus egészségkárosodással jár. Az idős emberek helyzetén sokat javíthatna, ha Maglódon is megépülne az idősek lakóparkja, ahol orvosi rendelő, uszoda, fodrászat, üzletek stb. szolgálnák a megfáradt emberek kényelmét. A privatizált rendelőkben a háziorvosok mellett egyre több szakorvos dolgozik korszerű diagnosztikai berendezésekkel. A lakosság morbiditási adatait figyelembe véve a megelőzés lehetne leginkább a meghatározó folyamat. A szakrendelők kialakításával a mozgásszervi és más belgyógyászati betegségek kiküszöbölésére szakorvosi ellátás bővítésére kerülhet sor. Fontos lenne - ismerve az egészségügyi adatokat - reumatológiai, fizikóterápiai, ideggyógyászati (pszichiátria), szemészeti, gerontológiai, belgyógyászati szakrendelések beindításának. A rendelő mellett (vagy inkább a jelenlegi lakások helyén) ki lehetne alakítani a fent említett szakorvosi centrumot. Ezeket a beruházásokat magántőkéből, az önkormányzat irányításával és támogatásával meg lehet valósítani. A rendelő környezetét városiassá kell tenni, esti kivilágítását, a parkolás rendjét meg kell oldani.
4. MO-ás autópálya: Maglód jövőbeli sorsát nagyban befolyásolják a külterületein tervezett óriási beráházások. A település jelentős többletbevételhez jut, így mérsékelni lehet a lakosság terheit, a helyi adókat. A déli csomópont (a TFKB ötlete volt) egyik levezető ága Maglód - Gyömrő irányában a 31-es főút terhelését válthatná ki. A 31-esről Mende után Gyömrőt kelet felől kikerülné egy út, amely a "Sóút" érintésével csatlakozna a déli csomóponthoz. E csomópont érintené az M0-ás autópályát, illetve a Ferihegyi-repülőtér és Keresztúr között húzódó Helikopter utat, amely révén gyors összeköttetést biztosítana Budapesttel. Később ide tervezik becsatlakoztani M4-es autópályát is. A déli csomópontból Maglód irányában is szükséges egy leágazást betervezni, amely a nyaralói állomás mellett haladna egy átjáró vagy felüljáró kialakításával Klenova felé. Ez az összeköttetés lehetővé tenné főleg a klenovai területeken élő lakosságnak (Maglód-Gyömrő), hogy déli irányban is megközelítsék az MO-ást. A megnövekedett forgalom ilyesformán való széthúzása csökkentené a Maglód központjában tapasztalt, már-már elviselhetetlen forgalmat. Ez a leágazó út szintén csatlakozhatna a 31-es főúthoz. Az MO-ás autópálya északi csomópontjánál (31-es főutat keresztezi majd) - terveink szerint - kereskedelem, szolgáltatás építésére, a déli leágazás közelében az ipar, logisztika beruházásaira számítunk. Megépülnek Maglód peremrészein a lakóparkok. Az MO-ás autópálya megvalósítása csak a korábban betervezett, Maglód által is javasolt védművekkel lehetséges. Törekednünk kell, hogy Maglód levegője egészséges maradjon, ennek érdekében a település külterületén erdősávot kell telepíteni, különösen az MO-ás vonalában, a Dolinkán. Maglód legyen a maglódiaké, a külterületek részben a nagy beruházókké! Gondoskodnunk kell a helyi kereskedelem, és az iparban dolgozók érdekvédelméről is.
5. Városközpont, kultúra, kikapcsolódás: Maglód centrumában egy minden igényt kielégítő városias központot kell építeni, legkésőbb 2006-ig! Az épületkomplexumban kereskedelmi-egységet, szolgáltatást és minden korosztály igényeit kielégítő kulturális intézményt tervezünk. Ide kerülhetne a mozi, a kultúrház, könyvtár, múzeum, presszó, igényes étterem, mini bevásárló központ és a posta. A központban szükség lenne egy Teleházra is, amely ablak lehetne a világra. Törekednünk kell, hogy a fiatalok minél nagyobb számban hozzáférhessenek az Internet használathoz. Az épület-komplexumban tervezett, minden igényt kielégítő, kertvárosias központ az emberek kényelmét szolgálja. A központ szűkös területeit ki kell bővíteni, ezért néhány épület bontására szükség van. A veszélyes S-kanyar helyére körforgalmat tervezünk. A Fő utcát ki kell szélesíteni négy sávosra, a vízelvezetést két oldalon félig zárt szelvényben kell megoldani. A szerkezeti tervben szerepel Maglód Fő utcájának kertvárosi arculata 2-3 emeletes házakkal. Egyik oldalon bicikliútra, mindkét oldalon járda betervezésére lenne szükség, amelyet összekapcsolnánk a környék bicikli útjaival. A városközpontban, az iparsor közelében nyilvános WC-re is szükség van. Meg kell oldani a központ parkolási rendjét.
6. Oktatás: az új évezred első évtizedében a központi iskola új tömbjének megépítését is be kell tervezni a FORFA helyére. Olyan épületet tervezzünk ide, ami nem csak az oktatást, hanem a település érdekeit (aulában megtartandó ünnepségek) is szolgálják. A helyi iskola Maglódnak jóhírt hozó, sokoldalú művészeti képzését tovább kívánjuk segíteni, nem lemondva arról a lehetőségről, hogy - lakossági igény szerint - középfokú oktatási intézménnyé bővítessük egykoron. Bölcsődét, óvodát, esetleg iskolát kell építeni Klenovában, a Zrinyi utca és Széchényi utca keresztezodésében. Az itt található két magántelek kiváltására éppen ezért mielőbb szükség van. Iskola buszok beállításával a helyi közlekedést is javíthatnánk.
7. Sport, kikapcsolódás: A tömegsport népszerűsítésére, a hétvégi programok lebonyolítására a lakosság széles rétegeit kell mozgósítani. Nagyon hiányzik Maglódon egy minden igényt kielégítő uszoda. A Hármas-hegy, Túzberek külterületeit pihenés, kirándulás céljára lehetne kijelölni.
8. Informatika: Maglód imázsának javításán nagyon sokat kell még munkálkodni. A község lakóinak is jó érzés ha a szomszéd településeken élők véleményét hallják nap mint nap. Létre kell hozni a községházán egy informatikai központot, ahol a község menedzsmentje dolgozna, amely marketing munkájával összekötő kapocs lehetne a nagy vállalkozók, a lakosság és az önkormányzat között. Ehhez a tevékenységhez egy szakemberekkel megerősített műszaki irodára is szükség volna. A kábel TV segítségével a falu népe rendszeres tájékoztatást kapna a helyi történésekről. Az elkészült Maglód honlap (www.maglod.hu), amely ablakot nyit a világra. Bővítését folyamatosan szakemberek végezzék. A községről kialakított kedvező kép nagyban hozzájárulhat a közeljövőben megjelenő, Maglódról szóló díszes könyv.
9. Közlekedés: ki kell építeni Maglód "havária" (menekülési) útjait. A két vasútállomás közötti kapcsolatot buszjáratokkal célszerű megoldani. A helyi és távolsági közlekedést korszerű buszokkal kell biztosítani! A MÁV középtávú terveiben szerepel a vasút korszerűsítése. A Főváros adottságait csak egy jól működő úthálózattal, közlekedési eszközökkel tudják a maglódiak igénybe venni! Budapest világváros, nagyon sok kulturális, művelődési lehetőséget kínál. Ezért is javaslom, hogy, ha igény van rá, 5-10 percenként közlekedjenek a buszok a főváros felé. Kivilágított bicikliutak kötnék össze Maglód - Ecser, Maglód - Gyömrő településeket, valamint a túzbereki területeket. A település kiránduló helye lehetne a Túzberek csodálatos dimbes-dombos területe. A három lakóhelynek még szorosabb kapcsolat-kiépítésére lenne szüksége, amely magával hozná az egységes, regionális összefogást! A maglódiak régi álma a kék busz Maglódra hozása: erre a 31-es főút mellett tervezett kereskedelmi centrumok megépítése után lenne lehetőség.
10. Egyházak, templomok, temetők: az elmaradt evangélikus templom díszkivilágítását szükségesnek tartom. Maglód legrégibb, és egyben legértékesebb műemléke a leendő autópálya közelében helyezkedik el. Este szép látványt nyújtana a környéken. A katolikus templomra tervezett torony eredeti terveit kell figyelembe venni. A faluközpont kialakításával a templom felújítását is számba kell venni. Szükséges lenne bekeríteni a temetőket, a belső útjait lekövezni, illetve az esti megvilágítást megoldani. A temető állapota fénykép magunkról!
11. Közbiztonság: a település legtöbb házaiban a csendes riasztás révén nagyobb biztonságban élhetnek az emberek. A faluközpontban, vasútállomások, iskolák környékén megfigyelő kamerák elhelyezésére szükség lehet. Még több, polgárbarát rendőr dolgozzon Maglódon. Munkájukat segíthetnék a helyben szerveződő polgárőrség tagjai. Több átkelő zebrára van szükség.
12. A falusi szerkezet megőrzése: Maglód ófalújának teljes tömbrekonstrukciójára mielőbb szükség van. A patak rendbehozása, kitisztítása, az ott élők életkörményeinek javítása a cél. Vonzóvá kell tenni ezt a csodálatos kincset, a régi falusi környezetet, megmentve az ősi múlt egy szép színfoltját a jövő ifjúságának.
13.
Anyagi fedezet: A fenti, szép tervhez rengeteg pénz kell! Ebben a törekvésben
a menedzsment marketing tevékenységével, tőke idecsalogatásával, pályázati
pénzekkel, a helyi vállakozók bevonásával az anyagiakat elő lehet teremteni.
Példa lehet számunkra néhány környékbeli, igen dinamikusan fejlődő település.
Hogyan csinálták ők, hogyan jutottak a fejlődés magasabb fokára? Optimizmusukat,
elszántásukat a fejlődés iránti ambíciójukat magunkévá kell tennünk. Az itt
élő emberek sem kevesebbek tudásban, akaratban, mint bárhol máshol az országban.
Dr.
Móczár István
TFKB elnök
www.moczar.hu