Dr. Móczár Istvánné
Bánki Zsuzsanna

(Győr, 1950. július 19.)

Általános és középiskoláit Győrben végezte el, majd Pécsre került a tanárképző főiskolára, ahol orosz-történelem szakos tanárként végzett. Férjével ott ismerkedett meg, házasságot 1970-ben kötöttek. Férjével rövid időre Győrbe költöztek a szülei lakásába. 1974-ben megszületett kislányuk. Még ebben az évben Maglód-Nyaralóra költöztek, ahol férje körzeti orvosként kezdte el pályafutását. A Nyaralói Iskolában pedagógushiány miatt Sereg Gyula igazgató kérésére - a GYES-t megszakítva - beállt tanítani. Gyakorlatilag azóta folyamatosan dolgozik pedagógusként Maglódon. Ladányi János igazgató áthelyezését kérte a Központi Iskolába, ahol orosz-történelem szakos tanárként dolgozott tovább. 1988-ban, miután Ladányi János váratlanul külföldre távozott, Zsuzsát megválasztották a Központi Iskola igazgatójának.

 

A rendszerváltást követően új erővel fogott az iskola átszervezéséhez. 1994-ben, - Bezzegh István polgármester sugalmazására - a képviselő-testület a második fordulóban nem választotta meg újra a Központi Iskola vezetőjének. A patthelyzetet követően indulatok szabadultak el, a pedagógusok, a szülők és a képviselők részéről. "Ki legyen az igazgató Maglódon?" címmel cikk jelent meg a Népszabadságban 1994. június 25-én. Úgy érezte, hogy az MSZP választási győzelme kavart bele a maglódi iskolaválasztásba- írta a lap. A történteket azóta feldolgozta magában, nem futamodott meg, mert a katedra mellett döntött és a tanításban leli örömét.

1998-ban második diplomáját szerezte meg, a Budapesti Műszaki Egyetem Pedagógiai Tanszékén közoktatási vezetői szakon. Egy gyermeke van. Dr. Móczár Katalin édesapja mellett dolgozik házi-szakorvosjelöltként a maglódi praxisban.

 

Dr. Móczár Istvánné Sereg Gyula volt igazgató
emléktáblájának avatásán, 1993. július 4-én


Dr. Móczár Istvánné 30 éves jubileumi
elismerése 2002. augusztus 30-án


30 év nem is olyan hosszú idő.
Kintüntetés után az évnyitón.


Zsuzsa osztályával a 6B-vel


Pedagógusok az ünnepség előtt a tanáriban


 
A téma a Római Birodalom bukása (2000)

 


"Emberiség az őskorban" az óra anyaga (2001)

 


Kőbalta a neolitikumból


Főiskolásként a 400 ágyas klinikánál Pécsett


Móczár Istvánné Bánki Zsuzsa tanáravatása 1972-ben, Pécsett
.
(Távolban az ajtó jobb oldalán, férje, Móczár István).



Új iskolaigazgató, új koncepcióval
A tudásért meg kell dolgozni

(Pest megyei Hírlap, 1989. augusztus 30. szerda)

Még a nyár elején pályázatot hirdetet a Maglódi Nagyközségi Tanács az általános iskola igazgatói állás betöltésére. A pályázat anyagából, a szakmai önéletrajzból kiderült, hogy erre a legalkalmasabb jelölt dr. Móczár Istvánné. A nevelőtestületi értekezlet - titkos szavazással, hatalmas szavazattöbbséggel - javasolta az igazgatói állás betöltésére. A legutóbbi tanácsülésen pedig rendkívüli módon, közfelkiáltással kinevezték e fontos posztra.

A határozottságával tiszteletet parancsoló, rendkívül megnyerő modorú és minden szavával, cselekedetével hatalmas belső energiáról tanúskodó tanárnő a pécsi tanárképző főiskola orosz-történelem szakán szerzett tanári oklevelet. 1974 óta tanít Maglódon.

Szóban és tizenkét gépelt oldalon meghatározott új vezetési koncepciója miatt voksoltak tanártársai rá. Elképzelései megvalósítása esetén, szinte forradalmasítja a csaknem 1 ezer 200 maglódi gyerek tanítási progjamját.

Megkérem Móczárnét, mondjon néhány szót vezetési programjáról:
- Pályázatomban világosan kifejtettem: az iskolai munka, az oktatás, a nevelés a jövőnket, mindannyiunk jövőjét alapozta meg, és abban nyeri el igaz értelmét, hogy a múlt értékei és a jelen erőfeszítései egyesülnek benne. Az új oktatási törvény a korábbinál lényegesebben nagyobb feladatokat és önállóságot ad az általános iskolának, de kívánok élni azzal a lehetőséggel, hogy alakuljon ki az iskola sajátos autonóm arculata.

- Melyek a pedagógiai koncepciói?

- Lényege: az eredményorientált OUTPOT irányítás. Az innovatív munka elsődleges kell hogy legyen. Család-iskola-társadalom kölcsönhatásának erősítése. Az iskolai élet demokratizmusának tartalmi erősítése, önértékelő munka fejlesztése. Növelni kell a nevelőtestület és a munkaközösségek döntési jogkörét. Ez együtt jár a fokozott felelőségvállalással. Aki nem vállal felelőséget, nincs joga dönteni! Őszintén és gyakran kell szót váltani a tanulóifjúsággal, hogy jogaikkal, kötelességeikkel élni tudjanak.

Terveim között szerepel a kiscsoportos oktatás. Ezzel elérhető az is, hogy minden gyerek saját munkájának eredményeként jusson ismeretekhez. Forradalmasítani szeretnénk a technikai tárgyak oktatását. Számítógép parkunkra több nevelővel többirányú alkalmazást vezetünk be. A gyerekek érdelődését a zenei ismeretek bővítésére szeretnénk irányítani, a sport irányti szeretetüket pedig továbbra is fenn szeretnénk tartani, sőt, fokozni.

- Az idegen nyelvek oktatását hogyan oldják meg?

- Sok szülő és gyerek óhaja, hogy több idegen nyelvet szeretnének tanulni. Ennek jelenleg jogi akadálya van, mert a kormányzati szervek jelenleg nem tudják lehetővé tenni, hogy egyszerre ennyi nyelvet oktassunk. Többirányú terveink vannak, erről korai beszélni. De ha valaki tud ajánlani szakképzett nevelőt, szívesen látjuk magunk között, akkor azonnal beindítjuk az oktatást.

- A munka és személyi feltételeket hogyan oldják meg?

- Technikai eszközeinket a korszerűbb oktatásnak megfelelően gyarapítjuk a fenntartó szervek és a szülők támogatásával. Javítjuk az oktatási feltételeket, a nevelőknek jobb munkakörülményeket teremtünk belső átalakításokkal. A szakos ellátottság az alsó tagozatban teljes, a felső tagozaton a jelenlegi szaktanárlétszámot növelni kivánjuk. A tanács több szolgálati lakást és egyébb szociális kedvezményeket nyújt a pedagógusok számára. Minden olyan törekvést segíteni kívánok, amely a nyugodt légkörű, jó hangulatú tantesület kialakítását célozza.


Család az igazgatói szobában


2001-ben osztályával


Zsuzsi 5/B osztályával


Osztály alulnézetben

Marci Ferenc