MÓCZÁR
KÁROLY
(Kiskunfélegyháza, 1917.december 22)
Móczár
Károly festőművész-rajztanár. Elemi és középfokú iskoláit szülővárosában végezte.
A Képzőművészeti Főiskolán Rudnay Gyula és Aba Novák Vilmos irányítása mellett
tanult. A főiskola nyári kurzusain Pécsett iparművészeti tárgyakat tervezett.
1949-ben kezdett el tanítani szülővárosa Polgári Fiúiskolájában. Több mint
harminc évig tanított. 1950-től rajzszakkört vezetett. 1958-tól nyaranta a
Tokaji Művésztelepen dolgozott.
Kiállításai: Kiskunfélegyháza, 1962, 1969, 1970; Emlékkiállítás Budapesten,
1984.
(Megjelent a "Kiskunfélegyháza helyismereti könyve" c. munkában
a 368. oldalon)
Dr. Móczár István emlékezése Móczár Károlyra:
"- Móczár Károly, 1973-ban fogadott bennünket a - bűnbarlangjában -,
ahogy írta a hozzám címzett levelében. Akkortájt a gyulai kórházban voltam
cselédkönyves orvos. Nagymama halála, illetve temetése az egész rokonságot
Félegyházára szólította. A temetés után Karcsi bácsi meghívta minden rokonát
a Városi Bíróság padlásán berendezett műtermébe. Ezidáig keveset tudtam róla,
csak annyit amit apám mondott róla, hogy különc ember, de csodálatosan tud
festeni stb. Ezért aztán az izgatottságom a tetőfokára hágott, amikor beléptünk
vagy huszan, rokonok a műtermébe. Rengeteg képe hevert mindenfelé a padlón,
a gerendákra felfüggesztve. A képei közül az egyik önarcképe ragadott meg
leginkább, mert fantasztikusan volt megfestve. A koncentrikusan megfestett
képeit nem értettem, kérdésemre az felelte, hogy a sebességet festette meg.
Gyönyörű színeket használt, de voltak közöttük szomorkás hangulatú képek is.
Sokat beszélt a Temetés című festményéről. Ritka pillanatnak számított,
ahogy a rokonait fogadta műtermében és rejtett titkait tárta fel előttünk.
Arról is beszélt, hogy éppen mi motiválta egy-egy téma megfestésére, vagyis
mit ábrázolt a kép. "- Az élet igazsága a születés és az elmúlás!
Amint látjátok, bárkik is vagytok, a glóriátok lehullik egyszer a gödörbe,
hogy egy újabb glória szülessen helyette és ez a körforgás örök, amíg ember
él a Földön! A fejek, mint a gyümölcsök lógnak az életfáról - mondta rezignáltan.
Nagyon nagy megtiszteltetésnek éreztem, amikor felajánlotta számomra a Temetés
című képet megvételre, jelképes áron, melyet az egyetemista "zsoldomból"
is ki tudtam gazdálkodni. Hihetetlen hatással voltak rám a festményei, és
munkássága. Karcsi bácsi nagyon örült annak, hogy édesapám is ott volt a műteremben,
valamint sokan mások.
Nagyon nagy válságban lehetett, mert nem tünt boldognak, és a savanykás hangulatú
megjegyzéseiben felrémlett a közeljővő, a leskelődő végzet. Kétév múlva sajnos
halálos motorbalesetet szenvedett."
Temetés
Önarckép
Sümegi György elemzése Móczár Károlyról, 1985. október 1-én
Móczár
Károlynak több mint másfél évtizeddel ezelőtt (1969. november 6-tól december
7-ig) volt már önálló tárlata szülővárosa, Kiskunfélegyháza múzeumában. Akkor
még volt esély művészetének folytatására, amit évekkel később egy tragikus
hirtelenségű baleset
(A szerkesztő megjegyzése: motorkerékpárral történt baleset) - életével együtt
- végérvényesen megvont tőle.
A
'70-es évek elején, félegyházi múzeumi munkáim során magam is többször találkoztam
vele. Ha azt mondom róla, hogy festő, festőművész volt, akkor csak kevesen
tudják művekkel is azonosítani a nevét. Életidejének utolsó részében ugyanis
visszahúzódva élt, tépelődve és állandó kísérletezésbe merülve dolgozott műtermében.
Ez a több emelet magasságban, padlássarokban kialakított műterem metaforája
is lehetne Móczárnak. A dolgokat, jelenségeket, a megye s a város korabeli
művészeti életét tudta így kivülről - talán felülről is -, de mindenképpen
független pozícióból szemlélni. Ugyanakkor talán lemondóan is, hiszen művészeti
visszavonultsága, függetlenségének elfogadtatásába s kiküzdésébe elsősorban
az ötvenes évek tematikus elvárásai kényszeríthették.
Móczár
Károlyt szülővárosában elsősorban tanárként ismerték, szerették, tisztelték.
Évtizedeken át tanított, előbb a Tanítóképzőben, majd a Móra Gimnáziumban
rajzot, művészettörténetet, 1950-től pedig képzőművészeti szakkört is vezetett.
Életrajzából érdemes idézni, hogy Kiskunfélegyházán született (1917. december
22.) s az elemi iskoláit is ott végezte. A képzőművészeti Főiskolán Rudnay
Gyula és Aba Novák Vilmos irányítása mellett tanult. Különösen Aba Nováktól
beszélt nekem Móczár lelkesülten egyszer a padlás-műtermében, ahol a legfeltűnőbb,
mindenhonnét látható helyre, egy nagyméretű festőállványra mesterének egy
plakát-önarcképét helyezte. Mérce és emlékeztető egyaránt lehetett ez számára,
festő munkájára vonatkozóan is. Mértéket adhatott és egyúttal őszinteségre
is késztethetett. De talán bénító is volt kissé, és el is lehetett bújni mögé
arra hivatkozva, hogy mestereink műveit utolérni, netán meghaladni szinte
lehetetlen, s ezért megkísérelni sem érdemes. Mindenesetre a műterme akkor
nem folyamatos - nulla dies sine linea - (egy nap sem vonal nélkül) munkáról
árulkodott.A művek kis száma és milyensége kísérletezésekről, megtorpanásokról
vallott és mindez művészi
elbizonytalanodást
sejtetett. De mihez képest lett bizonytalanabb, mikor és hogyan torpanhatott
meg Móczár? Főiskolás rajzai, kísérleti darabjai munkássága kezdetét, irányulását,
a biztos szakmai alapok lerakását egyaránt jelölik. Határozott rajzkészségét,
biztos formaalakító tehetségét figyelhetjük meg a karakteres arckép tanulmányokon.
Mestere, Aba Novák Vilmos művészete igézetében készítette el a diplomamunkáját
nagy kartonra: ez 1:1 léptékű freskó vázlat. E munkáján (nagy kár, hogy elpusztult)
az Élet sátora körül az élők, allegórikus, érzékien-telten megjelenített nőalakok,
a sátor fölött pedig a Halál és elraboltjai, a Halottak táncolnak.
Döbbenetes aktualitást adott e műnek készülési ideje, 1940-41, a második világháború
pokla. Móczár egyébként maga is átélte a háborút, sőt, hadifogságból is későn
szabadult. Hazatérte után, az újjáépítés idején életét-munkásságát, így művészetét
is újraépítette, s a több éves törés, a kényszerű "hallgatás" után
kitűnő főiskolai indulását igyekezett folytatni. Valószínűleg próbált festeni
is, nyilván elővette rajzeszközeit és festőfelszerelését, de elég gyors ütemben
jöttek tematikus elvárások, stiláris előírások a képzőművészetében, s mindezek
megköthették a kezét. Ráadásul éppen ezidőtt, 1950-től vezetett rajzszakkört,
ahol szintén nem maradhatott távol a kor aktuális követelményeitől. Ezidőből
fönnmaradt művei (1954-es karaktúra sorozata - ez a '60-as években
újabb darabokkal egészült ki - és akvarell arcmásai) tehetségének,
művészi adottságának legerősebb oldalát, a karakterizáló képességét állítják
a középpontba.
Az
'50-es évek végétől kb. egy évtizednyi időben hagyományos felfogásban arcképeket
és tájképeket festett. Ez utóbbinál az alföldi, a gyermekkorában megismert
síkvidéki táj megrögzítése, lefestése mellé (pl. Tanya vörös háttérrel)
derűsebb színvilágú, oldottabb festőiségű, a szép-dombos Tokajt bemutató képek
kerülnek (Tokaji utca, Tokaji dombok) mivel Móczár 1958-tól kezdődően
több nyáron át dolgozott a Tokaji Művésztelepen.
1956-os
szakállas, karakteres Önarcképe mellé főként dokumentum értéke miatt sorolható
a festő Zilahy György és Tóth Menyhért arcképe. Az 1957-ben festett Parasztfej
elnagyolt tömbössége, kemény és szikár vonásai Móczár legjobb művészi erényeit
csillantják föl. Aztán színben és formában, a kifejezés indítékában és alapvető
inspirációjában is lassú, de rá jellemző fordulat következik be festői munkásságában
a '60-as évek közepétől. A változás elindítója - vallomása szerint - Boros
Miklós lekerekített szobrai és Amerigo Tot Kavics-asszonyainak élménye lehetett.
E festő megújulás lehetséges új tartalmait és kifejező értékeit az Öltöztetik
a menyasszonyt című képe érezteti igazán. Az ezt követő munkák kísérleti
darabok, fázistanulmányok inkább, mint érett alkotások. A színek fölhigulnak,
elfinomodnak, a formák elvesztik plasztikai jelentőségüket és könnyűvé, önkényesen
hajlíthatóvá és amorffá vállnak, eltestetlenednek. Valamiféle mesterkélt dekorativitás
jellemzi e munkáit azzal a határozott alkotói szándékkal együtt, amely mindegyik
kompozíciót egy ovális vagy körformába (egyfajta teljesség-érzetet sugallva)
igyekszik beszorítani. Elvágyódás és valamiféle, a szecesszióhoz hasonlatos
dekadencia ugyanúgy jellemzi ekkor, mint az újat teremtés szándéka, a valahová
eljutás reménye és egyfajta egyéni képi rend megteremtésének az igénye. Más
kérdés, hogy mi lett mindennek a művekben látható eredménye.
Móczár Károly festői életműve ellentmondásos ugyan, de egyenetlenségeivel
és érettebb munkáival együtt része a magyar és a felszabadulás utáni Bács-Kiskun
megyei képzőművészetnek, művészeti életnek. Szülővárosában, Kiskunfélegyházán
különösen figyelemre méltó.
Önarckép